Учебниците – първи впечатления


Дойде време да споделя първите си впечатления от учебниците за CFA изпита – I ниво.

Накратко – 6 учебника, 8 кг, така и не преброих общия брой на страниците. Учебниците са типичните американски учебници – дебели, но с около 1/3 от страницата бели полета. Колкото и да е смешно, винаги съм се чудел защо са тези полета в американските учебници… Оказа се, че е за да си водиш записки – написали са го хората 🙂 Но с моето по-специално отношение към книгите от всякакъв вид, ми е малко непривично да драскам. Да, знам че някои от най-великите научни открития са разписани първоначално по белите полета на някоя книга, ама представяте ли си да взема да сътворя някой проблем като Великата теорема на Ферма. Така, че по-добре да не пиша по страниците на книгите… Когато първоначално отворих пратката, леко се притесних. Бях виждал и чел Schweser Study Notes от предишни години и те са доста по-тънки, а материала е поднесен изключително концентрирано (без по никакъв начин от това да страда самото изложение). В сравнение с тях, учебниците на CFA Institute създават усещането, че включват поне 2-2.5 пъти повече учебен материал. А всъщност не е така…

Започнах с Economics, с идеята да си поприпомня неща, които съм учил в първи курс в УНСС. Мисля, че това ще ми бъде от полза и за изпита за стипендията от Българската Си Еф Ей Асоциация. Така или иначе минах материала за управлението на портфейли и материала за инструменти с фиксиран доход във връзка с новата работа. Подадох си документите за тази стипендия и сега чакам – не би трябвало да имам проблем с пресяването по документи. Въпросът е, че дават само 10 стипендии и затова в началото на следващата година ще има изпит. От миналата сряда (12 декември) съм преминал 4 глави (readings) или една учебна сесия (study session) и малко от втората. Наясно съм, че малко бавно напредвам, но имам оправдание – първо коледното парти, после планинарските филми в „Одеон“… А в интерес на истината – явно съм позагубил способността да се концентрирам и да уча. Надявам се, че след като премине коледно-новогодишната празнична еуфория, бързо ще си възвърна формата и ще напредвам по-бързо. Пък и нали ви казвам – част от материала вече го минах, когато започвах новата работа.

Учебния материал е поднесен много обяснително и се чете лесно. Всичко е богато илюстрирано. Основните концепции се повтарят и потретват. Интересното е, че CFA програмата е предназначена за хора, които имат съответната академична подготовка, но въпреки това, изложението е много достъпно, бих казал на ниво като за студент I курс в икономически университет. Разбира се, многословието си има и своите недостатъци – тъй като текста е доста, колкото и бързо да чете човек, не може да падне под някакъв „технологичен“ минимум. Мен лично, обаче, повече ме притеснява да не би в това море от думи неволно да пропусна нещо важно – просто да не му отделя нужното внимание.

Етикети: ,

7 Коментари to “Учебниците – първи впечатления”

  1. Апостол Апостолов Says:

    Какво е CFA?

  2. boyank Says:

    @Апостол Апостолов: CFA програмата е предназначена за професионалисти в областта на финансите, чиято дейност е основно насочена в областта на финансовия анализ и инвестициите. Организирана е под формата на самообучение в три нива, като след всяко ниво се полага изпит. След успешно преминаване и на трите нива/изпита и при наличие на съответния професионален опит (мин. 48 месеца), получаваш титлата сертифициран финансов аналитик (CFA – Chartered Fiancial Analyst) и правото да използваш абревиатурата CFA след името си. Само по себе си това е признак за определено ниво на професионални знания и умения и стриктното спазване на строги професионални и етични стандарти в работата.

  3. Жоро Велев Says:

    CFA е стандарта в областта най-вече на инвестиционните анализи. Програмата е предназначена най-вече за хора занимаващи се с инвестиции и не е подходяща за хора занимаващи се със стопански анализи например. Програмата е доста добра и ГОРЕЩО препоръчвам на всички да я минат.
    По отношение на учебниците- недейте си губи времето да четете на CFA INSTITUTE бумащината…Тя е предназначена за хора които :
    -хабер си нямат от финанси
    -имат твърде много свободно време
    В техните си учебници се обяснява като за идиоти. По едно време направо ти става скучно. Аз лично препоръчвам на Schweser нещата…Лично мое мнение.
    За съжаление вече нямаш избор !!! Хората, които са се записали знаят, че учебниците на института вече са включени в цената…Гадно, но факт ! Аз буквално преди часове преведох 1078 долара на CFA INSTITUTE…

  4. boyank Says:

    Напълно съм съгласен, че Schweser Study Notes (SSN) са за предпочитане. Само, че между 2007 и 2008 има разлики в съдържанието на материала (стандартната практика на CFA Institute да променя около 30% от материала). Тъй като четох паралелно съответния SSN от 2007 и учебника Economics на CFA Institute, мога да кажа, че разликите наистина са от този порядък. Ако не намеря SSN за 2008 ще се придържам към учебниците на CFA Institute.
    Иначе напълно те разбирам за парите – и аз не успях да се включа в най-първия срок…

  5. Boxedmind Says:

    Здравей, Боян. Чудех се от дистанцията на времето дали все още намираш SSN толкова по-превъзхождащи учебниците на CFA? От къде би ме посъветвал да уча, имайки предвид, че съм наскоро дипломирал се бакалавър по финанси, който все пак смята, че може да намери времето да изчете и дългите учебници?

    • Боян Says:

      Здравей BoxedMind!
      Не знам защо си останал с впечатление, че считам Schweser Study Notes (SSN) за превъзхождащи учебниците на CFA института. Мнението ми е, че SSN са прекрасно помагало и допълнение към учебниците на CFA Institute. Не е много коректно да се сравняват/противопоставят по този начин.
      Лично аз съм си намерил „печелившата“ формула – чета един път учебниците и след това преговарям по SSN един или два пъти. До момента това ми носи успех и тази година продължавам по изпитаната схема. Та да обобщя – ако човек има време, хубаво е да прочете учебниците и едва след това да преговаря по SSN. НО, АКО НЯМА време – и подготовка само по SSN би могла да бъде успешна.

  6. Boxedmind Says:

    Благодаря ти за съвета. Схемата ти звучи добре. Най-вероятно и аз ще я приложа.

Вашият коментар

